THE IMPACT OF EDUCATION ON WOMEN'S CAREER ADVANCEMENT IN AZERBAIJAN: A CORRELATION ANALYSIS IN THE CONTEXT OF MACROECONOMIC DEVELOPMENT GOALS

Post image

UOT 33
DOI: https://doi.org/10.30546/3006-0346.2025.2.86.273

Hamid Khalilov
Azerbaijan State University of Economics, PHD
E-mail: [email protected]


Aysha Tapdigzade
The International Baccalaureate
Diploma Programme student
E-mail: [email protected]

Xülasə
Bu məqalə Azərbaycanda qadınların peşəkar formalaşması və karyera inkişafına təhsil səviyyəsinin necə təsir etdiyini ətraflı şəkildə təhlil etməyə həsr olunmuşdur. Araşdırmada qadınların məşğulluq sahəsində, uğurlu karyera qurmaqda və maliyyə müstəqilliyinə nail olmaqda təhsilin mühüm rolu olduğunu əks etdirən aktual statistik məlumatlar araşdırılır. Təhsil qadınların peşəkar potensialının genişləndirilməsində və onların əmək bazarındakı mövqelərinin möhkəmləndirilməsində əsas amil kimi vurğulanır. Məqalədə qadınların keyfiyyətli təhsilə çıxışını ciddi şəkildə məhdudlaşdıra bilən sosial-mədəni maneələrin təhlilinə xüsusi diqqət yetirilir. Buraya ənənəvi düşüncə tərzi, gender stereotipləri, ailə gözləntiləri və regionlar üzrə fərqliliklər daxildir ki, bunlar da qadınların təhsil və peşə sahələrində iştirakına birbaşa təsir göstərir. Bu cür amillər çox vaxt imkanların bərabərsizliyinə gətirib çıxarır və qadınların cəmiyyətdəki potensiallarının tam reallaşmasını çətinləşdirir. Eyni zamanda, məqalədə qadınlar üçün təhsilin əlçatanlığını artırmaq və onların peşəkar inkişafı üçün əlverişli şərait yaratmaq məqsədi daşıyan mövcud dövlət proqramları, təşəbbüslər və strategiyalar ətraflı şəkildə təhlil olunur. Bu tədbirlərin gender bərabərliyinin təşviqinə və ölkənin sosial-iqtisadi inkişafına necə töhfə verdiyi də araşdırılır.

Açar sözlər: təhsil, qadınların inkişafı, karyera, statistika, amillər

Summary
This article is dedicated to a comprehensive analysis of how the level of education affects the professional development and career advancement of women in Azerbaijan. The study examines up-to-date statistical data that clearly demonstrate a strong correlation between educational attainment and women's opportunities for employment, building a successful career, and achieving financial independence. It emphasizes that education plays a crucial role in expanding women's professional potential and strengthening their position in the labor market. Special attention is given to the analysis of socio-cultural barriers that can significantly restrict women's access to quality education. These include traditional beliefs, gender stereotypes, family expectations, and regional disparities, all of which influence women's participation in educational and professional processes. Such factors often lead to unequal opportunities and hinder the full realization of women's potential in society. The article also provides an in-depth review of existing government programs, initiatives, and strategies aimed at increasing access to education for women and creating favorable conditions for their professional growth. It analyzes how these measures contribute to the promotion of gender equality and the socio-economic development of the country as a whole.

Key words: education, women development, career, statistics, factors.

 

PDF